PANDUAN R&D : VANDALISME DI KALANGAN PELAJAR ASRAMA - SATU TINJAUAN DI ASRAMA LELAKI SMK.SERIAN, TAHUN 2010
A. Latar belakang/skop kajian
* · tempat kajian- senarai asrama di SMK.Serian
* · gambar-gambar asrama lelaki yang dikaji secara umum/pemandangan luar
* · penghuni asrama- kebanyakannya dari mana(asal), tingkatan, bilangan pelajar dan lain2
yang berkaitan.
* · sikap penghuni secara umum- pro dan kontra
B. Definisi/konsep kajian
* · Vandalisme
* · Pelajar
* · Asrama
* . Catatan: Sila rujuk kamus dewan untuk maksud yang lengkap.
C. Kajian Kes
* · Objektif kajian -nyatakan tujuan utama/matlamat/kepentingan kajian ini diadakan.
* Sila buat soalan-soalan soal-selidik yang berkaitan dengan skop kajian sebanyak mungkin,
kemudian bincang dengan penyelia.
* · Soalan meliputi perkara2 seperti- sebab2 vandalisme, bagaimana ia berlaku, di mana
tempat yang biasa dilakukan vandalism itu, jenis2 vandalisme dll.
* · Buat salinan/fotokopi soalan dan edarkan kepada responden yang terdiri daripada
penghuni asrama sendiri, pelajar yang bukan penghuni asrama, warden ,guru biasa atau
sesiapa yang berkaitan.
* · Kumpulkan semua data kajian dan buat analisis.
* · Buat rumusan/ dapatan hasil kajian
* · Cadangan penambahbaikan.
* · Penutup.
D. Tambahan:
* · Sediakan bahan bukti seperti- foto berkaitan (penghuni asrama berkenaan boleh tolong
ambilkan gambar berkenaan) ,data/graf kejadian yang mungkin boleh diperoleh melalui
analisis sendiri atau warden asrama, pusat sumber sekolah dll.
* · Lampiran- borang soal selidik.
* · Bibliografi/Senarai bahan rujukan.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Tahniah Cikgu Asiyah...mohon blog cikgu dikongsi bersama dengan Guru-guru T6 di Kedah.
ReplyDeleteOK..TQVM
ReplyDelete