tag:blogger.com,1999:blog-35951225965612836432024-02-08T09:03:25.294-08:00Blog Tingkatan 6 Cikgu Asiyahasiyahhttp://www.blogger.com/profile/08103440804216582269noreply@blogger.comBlogger14125tag:blogger.com,1999:blog-3595122596561283643.post-44483899535660530082011-07-21T17:06:00.001-07:002011-07-21T17:09:54.206-07:00Minit Curai 9,2011Minit Curai Ke-9 Perjumpaan Kumpulan<br /><br />Penyelidikan Tingkatan 6<br />--------------------------------------------------------------------------------------------------------<br />Kepada: Guru Penolong Kanan Tingkatan 6<br />Daripada: Pn. Asiyah Binti Hasan (Penyelia R&D)<br />Salinan kepada: Ahli kumpulan R&D.<br />Perkara: Perbincangan soalan R&D.<br />Tarikh: 14/7/2011 (Khamis)<br />Masa: 2.00-3.00 petang<br />Tempat: Bilik Guru<br />Rujukan fail: SMKS/R&D Asiyah/09/2011<br />Kehadiran:<br /> 1. Noorfazharina bt Mos<br /> 2. Siti Mashira Raili<br /> 3. Nur Qaizrunnisa Uzma<br /> 4. Siti Nadia Nurzafarahin Ramlee<br /> 5. Norlizawati Sabi<br />-------------------------------------------------------------------------------------------------------<br />1. Latar belakang mesyuarat<br />1.1 Mesyuarat di adakan oleh saya selaku penyelia R&D.<br />1.2 Tujuan utama mesyuarat diadakan adalah untuk:<br /> 1.2.1 Membuat slaid untuk pembentangan (powerpoint) <br /> <br />2. Maklum balas / Hasil / Tindakan-tindakan yang telah diambil:<br />2.1 Pelajar telah siap membuat slaid berkenaan dan menyerahkan <span style="font-style: italic;">soft copy</span> kepada guru.<br /><br /><br /> <br />Mesyuarat ditangguhkan pada pukul 4.00 petang.<br /><br />Disediakan oleh,<br /><br /><br />ASIYAH BINTI HASANasiyahhttp://www.blogger.com/profile/08103440804216582269noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3595122596561283643.post-48912300479068707332011-07-21T17:02:00.000-07:002011-07-21T17:05:03.508-07:00Minit Curai 8,2011Minit Curai Ke-8 Perjumpaan Kumpulan<br /><br />Penyelidikan Tingkatan 6<br />-----------------------------------------------------------------------------------------------------<br />Kepada: Guru Penolong Kanan Tingkatan 6<br />Daripada: Pn. Asiyah Binti Hasan (Penyelia R&D)<br />Salinan kepada: Ahli kumpulan R&D.<br />Perkara: Perbincangan soalan R&D.<br />Tarikh: 26/5/2011 (Khamis)<br />Masa: 2.00-3.00 petang<br />Tempat: Bilik Guru<br />Rujukan fail: SMKS/R&D Asiyah/08/2011<br />Kehadiran:<br /> 1. Noorfazharina bt Mos<br /> 2. Siti Mashira Raili<br /> 3. Nur Qaizrunnisa Uzma<br /> 4. Siti Nadia Nurzafarahin Ramlee<br /> 5. Norlizawati Sabi<br />--------------------------------------------------------------------------------------------------<br />1. Latar belakang mesyuarat<br />1.1 Mesyuarat di adakan oleh saya selaku penyelia R&D.<br />1.2 Tujuan utama mesyuarat diadakan adalah untuk:<br /> 1.2.1 Menulis esei R&D. <br /> <br />2. Maklum balas / Hasil / Tindakan-tindakan yang telah diambil:<br />2.1 Pelajar telah siap menaip esei berkenaan.<br />2.2 Pelajar akan menyediakan bahan tambahan misalnya gambar tempat pencemaran berlaku.<br /><br /> <br />Mesyuarat ditangguhkan pada pukul 4.00 petang.<br /><br />Disediakan oleh,<br /><br /><br /><br />ASIYAH BINTI HASANasiyahhttp://www.blogger.com/profile/08103440804216582269noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3595122596561283643.post-24569002706385340132011-07-21T16:47:00.000-07:002011-07-21T17:06:08.275-07:00Minit Curai 7,2011<span style="color: rgb(0, 0, 102);">Minit Curai Ke-7 Perjumpaan Kumpulan</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);">Penyelidikan Tingkatan 6</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);">----------------------------------------------------------------------------------------------------</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);">Kepada: Guru Penolong Kanan Tingkatan 6</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);">Daripada: Pn. Asiyah Binti Hasan (Penyelia R&D)</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);">Salinan kepada: Ahli kumpulan R&D.</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);">Perkara: Perbincangan soalan R&D.</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);">Tarikh: 14/4/2011 (Khamis)</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);">Masa: 2.00-4.00 petang</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);">Tempat: Bilik Guru</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);">Rujukan fail: SMKS/R&D Asiyah/07/2011</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);">Kehadiran:</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);"> 1. Noorfazharina bt Mos</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);"> 2. Siti Mashira Raili</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);"> 3. Nur Qaizrunnisa Uzma</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);"> 4. Siti Nadia Nurzafarahin Ramlee</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);"> 5. Norlizawati Sabi</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);">--------------------------------------------------------------------------------------------------------</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);">1. Latar belakang mesyuarat</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);">1.1 Mesyuarat di adakan oleh saya selaku penyelia R&D.</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);">1.2 Tujuan utama mesyuarat diadakan adalah untuk:</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);"> 1.2.1 Menganalisis data R&D.</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);"> 1.2.2 Menulis esei R&D. </span><br /> <br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);">2. Maklum balas / Hasil / Tindakan-tindakan yang telah diambil:</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);">2.1 Pelajar telah mencari bahan tambahan dalam internet dan menulis sebahagian esei .</span><br /><br /> <br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);">Mesyuarat ditangguhkan pada pukul 4.00 petang.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);">Disediakan oleh,</span><br /><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 102);">ASIYAH BINTI HASAN</span>asiyahhttp://www.blogger.com/profile/08103440804216582269noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3595122596561283643.post-29236239021844423492011-03-24T06:05:00.001-07:002011-03-25T00:22:40.346-07:00Minit Curai 6, 2011<span style="color: rgb(0, 51, 51);">Minit Curai Ke-6 Perjumpaan Kumpulan Penyelidikan Tingkatan 6</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">-------------------------------------------------------------------------------------------------</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">Kepada: Guru Penolong Kanan Tingkatan 6</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">Daripada: Pn. Asiyah Binti Hasan (Penyelia R&D)</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">Salinan kepada: Ahli kumpulan R&D.</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">Perkara: Perbincangan soalan R&D.</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">Tarikh: 24 Mac 2011 (Khamis)</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">Masa: 2.00-3.00 petang</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">Tempat: Bilik Guru</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">Rujukan fail: SMKS/R&D Asiyah/06/2011</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">Kehadiran:</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);"> 1. Noorfazharina bt Mos</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);"> 2. Siti Mashira Raili</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);"> 3. Nur Qaizrunnisa Uzma</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);"> 4. Siti Nadia Nurzafarahin Ramlee</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);"> 5. Norlizawati Sabi</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">---------------------------------------------------------------------------------------------------</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">1. Latar belakang mesyuarat</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">1.1 Mesyuarat di adakan oleh saya selaku penyelia R&D.</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">1.2 Tujuan utama mesyuarat diadakan adalah untuk:</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);"> 1.2.1 Memastikan semua soalan soal-selidik telah lengkap diisi oleh responden</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);"> 1.2.2 Membincangkan cara mengumpulkan data berkaitan soalan soal selidik . </span><br /> <br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">2. Maklum balas / Hasil / Tindakan-tindakan yang telah diambil:</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">2.1 Semua soalan telah lengkap diisi.Pelajar akan mengumpulkan data berkaitan.</span><br /> <br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">Mesyuarat ditangguhkan pada pukul 3.00 petang.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">Disediakan oleh,</span><br /><br /><br /><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">ASIYAH BINTI HASAN</span>asiyahhttp://www.blogger.com/profile/08103440804216582269noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3595122596561283643.post-10528184680059211802011-03-24T06:02:00.000-07:002011-03-24T06:04:36.112-07:00Minit Curai 5,2011Minit Curai Ke-5 Perjumpaan Kumpulan Penyelidikan Tingkatan 6<br />------------------------------------------------------------------------------------------------<br />Kepada: Guru Penolong Kanan Tingkatan 6<br />Daripada: Pn. Asiyah Binti Hasan (Penyelia R&D)<br />Salinan kepada: Ahli kumpulan R&D.<br />Perkara: Perbincangan soalan R&D.<br />Tarikh: 10 Mac 2011 (Khamis)<br />Masa: 9.45-10.00 pagi<br />Tempat: Bilik Guru<br />Rujukan fail: SMKS/R&D Asiyah/05/2011<br />Kehadiran:<br /> 1. Noorfazharina bt Mos<br /> 2. Siti Mashira Raili<br /> 3. Nur Qaizrunnisa Uzma<br /> 4. Siti Nadia Nurzafarahin Ramlee<br /> 5. Norlizawati Sabi<br />------------------------------------------------------------------------------------------------<br />1. Latar belakang mesyuarat<br />1.1 Mesyuarat di adakan oleh saya selaku penyelia R&D.<br />1.2 Tujuan utama mesyuarat diadakan adalah untuk:<br /> 1.2.1 Memastikan pelajar telah siap fotokopi soalan berkaitan.<br /> 1.2.2 Semua soalan yang disediakan oleh pelajar akan diedarkan semasa musim cuti sekolah pada minggu seterusnya.<br /> <br />2. Maklum balas / Hasil / Tindakan-tindakan yang telah diambil:<br />2.1 Soalan yang disediakan oleh pelajar telah difotokopi dan sedia untuk diedarkan kepada responden .<br /> <br />Mesyuarat ditangguhkan pada pukul 10.00 pagi<br /><br />Disediakan oleh,<br /><br /><br /><br />ASIYAH BINTI HASANasiyahhttp://www.blogger.com/profile/08103440804216582269noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3595122596561283643.post-40296183285094400742011-03-09T16:21:00.000-08:002011-03-19T05:37:15.143-07:00Minit Curai 4,2011<span style="color: rgb(102, 0, 0);">Minit Curai Ke-4 Perjumpaan Kumpulan Penyelidikan Tingkatan 6</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">----------------------------------------------------------------------------------------------------</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">Kepada: Guru Penolong Kanan Tingkatan 6</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">Daripada: Pn. Asiyah Binti Hasan (Penyelia R&D)</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">Salinan kepada: Ahli kumpulan R&D.</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">Perkara: Perbincangan soalan R&D.</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">Tarikh: 17 Februari 2011 (Khamis)</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">Masa: 1.30 – 3.00 petang</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">Tempat: Bilik Guru</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">Rujukan fail: SMKS/R&D Asiyah/04/2011</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">Kehadiran:</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);"> 1. Noorfazharina bt Mos</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);"> 2. Siti Mashira Raili</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);"> 3. Nur Qaizrunnisa Uzma</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);"> 4. Siti Nadia Nurzafarahin Ramlee</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);"> 5. Norlizawati Sabi</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">-----------------------------------------------------------------------------------------------------</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">1. Latar belakang mesyuarat</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">1.1 Mesyuarat diadakan oleh saya selaku penyelia R&D.</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">1.2 Tujuan utama mesyuarat diadakan adalah untuk:</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);"> 1.2.1 Membincangkan soalan R&D yang disediakan oleh pelajar.</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);"> 1.2.2 Semua soalan yang disediakan oleh pelajar dimurnikan dan dibuat </span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);"> penambahbaikan.</span><br /> <br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">2. Maklum balas / Hasil / Tindakan-tindakan yang telah diambil:</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">2.1 Soalan yang disediakan oleh pelajar telah lengkap.</span><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">2.2 Pelajar diminta menaip soalan berkenaan dan membuat fotokopi sebanyak 100 salinan.</span><br /> <br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">Mesyuarat ditangguhkan pada pukul 3.00 petang.</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">Disediakan oleh,</span><br /><br /><br /><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">ASIYAH BINTI HASAN</span>asiyahhttp://www.blogger.com/profile/08103440804216582269noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3595122596561283643.post-76490814004470353022011-03-09T15:42:00.000-08:002011-03-09T16:33:15.760-08:00Minit Curai 3, 2011Minit Curai Ketiga Perjumpaan Kumpulan Penyelidikan Tingkatan 6<br />-----------------------------------------------------------------------------------<br />Kepada: Guru Penolong Kanan Tingkatan 6<br />Daripada: Pn. Asiyah Binti Hasan (Penyelia R&D)<br />Salinan kepada: Ahli kumpulan R&D.<br />Perkara: Perbincangan soalan R&D.<br />Tarikh: 10 Februari 2011 (khamis)<br />Masa: 1.30 – 3.00 petang<br />Tempat: Bilik Guru<br />Rujukan fail: SMKS/R&D Asiyah/03/2011<br />Kehadiran:<br /> 1. Noorfazharina bt Mos<br /> 2. Siti Mashira Raili<br /> 3. Nur Qaizrunnisa Uzma<br /> 4. Siti Nadia Nurzafarahin Ramlee<br /> 5. Norlizawati Sabi<br />--------------------------------------------------------------------------------------------<br />1. Latar belakang mesyuarat<br />1.1 Mesyuarat diadakan oleh saya selaku penyelia R&D.<br />1.2 Tujuan utama mesyuarat diadakan adalah untuk:<br /> 1.2.1 Mendedahkan pelajar kepada pembinaan soalan R&D.<br /> 1.2.2 Menerangkan contoh format soalan<br /> 1.2.3 Membincangkan soalan yang sesuai.<br /> 1.2.4 Mengagihkankan tugas mencari bahan/<br /><br />2. Maklum balas / Hasil / Tindakan-tindakan yang telah diambil:<br />2.1 Bersetuju dengan perkara yang dibincangkan<br />2.2 Perjumpaan seterusnya akan dimaklumkan kemudian untuk membincangkan<br /> soalan R&D dengan lebih terperinci.<br /> <br />Mesyuarat ditangguhkan pada pukul 3.00 petang.<br /><br />Disediakan oleh,<br /><br /><br /><br />ASIYAH BINTI HASANasiyahhttp://www.blogger.com/profile/08103440804216582269noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3595122596561283643.post-57092548597771308852011-03-09T15:24:00.000-08:002011-03-09T15:55:12.063-08:00Minit Curai 2, 2011Minit Curai Kedua Perjumpaan Kumpulan Penyelidikan Tingkatan 6<br />------------------------------------------------------------------------------------------<br />Kepada: Guru Penolong Kanan Tingkatan 6<br />Daripada: Pn. Asiyah Binti Hasan (Penyelia R&D)<br />Salinan kepada: Ahli kumpulan R&D.<br />Perkara: Perbincangan tajuk R&D.<br />Tarikh: 27 Januari 2011 (khamis)<br />Masa: 1.30 – 3.00 petang<br />Tempat: Bilik Guru<br />Rujukan fail: SMKS/R&D Asiyah/02/2011<br />Kehadiran: <br /> 1. Noorfazharina bt Mos<br /> 2. Siti Mashira Raili <br /> 3. Nur Qaizrunnisa Uzma <br /> 4. Siti Nadia Nurzafarahin Ramlee <br /> 5. Norlizawati Sabi<br />-------------------------------------------------------------------------------------------<br />1. Latar belakang mesyuarat<br />1.1 Mesyuarat diadakan oleh saya selaku penyelia R&D.<br />1.2 Tujuan utama mesyuarat diadakan adalah untuk:<br /> 1.2.1 Mendedahkan pelajar kepada tajuk R&D.<br /> 1.2.2 Menerangkan format asas penyelidikan dan penulisan ilmiah Prauniversiti<br /> 1.2.3 Menjelaskan bahawa pelajar perlu membuat tugasan secara berkumpulan tetapi <br /> hasil tulisan hendaklah diserah secara individu.<br /> 1.2.4 Hasil tugasan meliputi 15 – 20 halaman, font aerial atau times new roman size <br /> 12 langkau jarak 2 baris<br /> 1.2.5 Semua bahan berkaitan folio/tugasan ini hendaklah disimpan dalam satu fail dan <br /> draf hendaklah ditunjukkan kepada penyelia semasa setiap kali perjumpaan untuk <br /> disemak dan dibuat penambahbaikan.<br /> 1.2.6 Penyelia berpesan, demi keselamatan penyelidik, semasa melakukan kerja <br /> lapangan, sila buat secara berkumpulan. Elakkan daripada melakukannya <br /> bersendirian, pada waktu senja atau malam atau di tempat yang sunyi.<br /> 1.2.7 Melantik ketua kumpulan iaitu Noorfazharina bt Mos<br /><br /><br />2. Maklum balas / Hasil / Tindakan-tindakan yang telah diambil:<br /> 2.1 Bersetuju dengan perkara yang dibincangkan<br /> 2.2 Perjumpaan seterusnya akan dimaklumkan kemudian untuk membincangkan <br /> tajuk lebih terperinci.<br /> 2.3 Setiap pelajar menyerahkan alamat emel kepada guru bagi memudahkan <br /> komunikasi dan penyampaian maklumat.<br /><br />Mesyuarat ditangguhkan pada pukul 3.00 petang.<br /><br />Disediakan oleh,<br /><br /><br />ASIYAH BINTI HASANasiyahhttp://www.blogger.com/profile/08103440804216582269noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3595122596561283643.post-74891788341079965712011-03-09T15:20:00.000-08:002011-03-09T15:55:56.090-08:00Minit Curai 1, 2011Minit Curai Pertama Perjumpaan Kumpulan Penyelidikan Tingkatan 6<br />-----------------------------------------------------------------------------------------------<br />Kepada: Guru Penolong Kanan Tingkatan 6<br />Daripada: Pn. Asiyah Binti Hasan (Penyelia R&D)<br />Salinan kepada: Ahli kumpulan R&D.<br />Perkara: Pendaftaran tajuk R&D.<br />Tarikh: 13 Januari 2011 (khamis)<br />Masa: 1.30 – 3.00 petang<br />Tempat: Bilik Guru <br />Rujukan fail: SMKS/R&D Asiyah/01/2011<br />Kehadiran: <br /> 1. Noorfazharina bt Mos<br /> 2. Siti Mashira Raili<br /> 3 Nur Qaizrunnisa Uzma<br /> 4. Siti Nadia Nurzafarahin Ramlee<br /> <br />Tidak hadir(bersebab):<br /> 1. Norlizawati Sabi<br /><br />-----------------------------------------------------------------------------------------------<br />1. Latar belakang mesyuarat<br />1.1. Mesyuarat diadakan oleh Pn.Asiyah Hasan selaku penyelaras R&D dan dihadiri oleh <br /> ahli kumpulan.<br />1.2. Tujuan utama meyuarat diadakan adalah untuk:<br />1.2.1. Mendedahkan pelajar kepada tajuk R&D.<br />1.2.2. Membuat pemilihan tajuk iaitu Pencemaran sungai di kampung Gedong.<br />1.2.3. Melihat contoh folio oleh pelajar tahun lepas.<br /><br />2. Maklum balas / Hasil / Tindakan-tindakan yang telah diambil: <br />2.1. Semua pelajar telah didaftarkan sebagai ahli.<br />2.2. Perjumpaan seterusnya akan dimaklumkan kemudian untuk membincangkan tajuk lebih <br /> terperinci<br /><br /><br />Mesyuarat ditangguhkan pada pukul 3.00 petang.<br /><br />Disediakan oleh,<br /><br /><br />ASIYAH BINTI HASANasiyahhttp://www.blogger.com/profile/08103440804216582269noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3595122596561283643.post-3869218344647230002011-03-07T16:31:00.000-08:002011-03-07T16:34:44.392-08:00Markah Pelajar<span style="color: rgb(204, 0, 0);">MAKLUMAN:</span><br /><br /><span style="color: rgb(255, 0, 0);">Segala markah dan rekod berkaitan peperiksaan, semakan nota dan sebagainya adalah dianggap sulit dan mungkin menjejaskan imej sesetengah pelajar. Justeru,rekod berkenaan hanya disimpan dalam fail </span><span style="font-style: italic; color: rgb(255, 0, 0);">offline</span><span style="color: rgb(255, 0, 0);"> untuk rujukan pihak berkenaan sahaja. Terima kasih.</span>asiyahhttp://www.blogger.com/profile/08103440804216582269noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3595122596561283643.post-79769709620962697682011-03-07T16:08:00.000-08:002011-03-07T16:48:00.974-08:00Kaedah Penulisan Ilmiah (Nota kaki dan Bibliografi)<span style="color: rgb(0, 0, 0);"> <span style="color: rgb(255, 0, 0);">KAEDAH PENULISAN ILMIAH</span></span><br /><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">6.0 Pengenalan</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Penulisan ilmiah merujuk penulisan yang berlandaskan metodologi keilmuan atau metodologi saintifik. Metodologi saintifik ialah pendekatan mengungkapkan fakta dan bukti bagi menyokong kebenaran melalui bebarapa langkah seperti perumusan masalah, pembentukan hipotesis, deduksi hipotesis dan pengujian kebenaran.</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> Bahasa penulisan ilmiah, biasanya memilih kata, istilah, ungkapan dan ayat yang maknanya bersifat denotasi, iaitu tepat dan jelas supaya tidak disalahertikan dengan makna-makna lain. Dengan demikian karangan ilmiah harus bersifat objektif, jujur dan tepat.</span><br /><br /><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">6.1 Jenis-jenis Penulisan Ilmiah</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Jenis-jenis penulisan ilmiah yang utama ialah esei ilmiah, kertas kerja, laporan kajian, tesis dan disertasi.</span><br /><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">6.1.1 Esei ilmiah merujuk karangan ilmiah yang pendek tentang topik atau </span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">permasalahan berdasarkan data yang diperolehi melalui rujukan perpustakaan dan / atau kerja lapangan. Penghuraiannya bersifat rasional-empiris dan objektif.</span><br /><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">6.1.2 Kertas kerja ialah penulisan ilmiah yang memaparkan sesuatu fakta </span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">atau permasalahan berdasarkan data kerja lapangan dan / atau rujukan perpustakaan. Analisis dalam kertas kerja adalah lebih serius serta bersifat rasional-empiris dan objektif. Kertas kerja biasanya ditulis untuk diterbitkan dalam jurnal akademik atau dibentangkan dalam pertemuan ilmiah seperti seminar, bengikel dan sebagainya.</span><br /><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">6.1.3 Laporan kajian atau penyelidikan ialah penulisan ilmiah yang </span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">menyampaikan maklumat atau fakta tentang sesuatu kepada pihak lain. Penghuraiannya juga bersandarkan kepada metodologi saintifik dan berdasarkan data kerja lapangan dan / atau rujukan perpustakaan.</span><br /><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">6.1.4 Tesis ialah penulisan ilmiah yang sifatnya lebih mendalam. Tesis </span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">mengungkapkan pengetahuan baru yang diperoleh daripada pengamatan atau penyelidikan sendiri. Penulisan ilmiah ini melibatkan pengujian hipotesis bagi membuktikan kebenaran. Tesis biasanya ditulis oleh pelajar peringkat Sarjana Muda Kepujian dan peringkat Sarjana serta perlu dipertahankan di hadapan panel viva-você.</span><br /><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">6.1.5 Disertasi ialah penulisan ilmiah tahap tertinggi dalam hierarki </span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">pancapaian akademik, iaitu untuk mendapatkan gelaran Doktor Falsafah (Ph.D). Disertasi melibatkan fakta berupa penemuan penulis sendiri berdasarkan metodologi saintifik dan analisis yang terperinci. Seperti tesis, disertasi juga perlu dibentangkan dan dipertahankan di hadapan panel atau lembaga viva-você.</span><br /><br /><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">6.2 Ciri-ciri Khusus Penulisan Ilmiah</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Terdapat beberapa ciri khusus dalm penulisan ilmiah yang perlu diberi perhatian:</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">1. Catatan Pustaka</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">2. Catatan Kaki dan Catatan Kaki Singkat</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">3. Petikan Langsung dan Tak Langsung</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">4. Bibliografi / Rujukan / Daftar Pustaka</span><br /><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">6.2.1 Catatan Pustaka</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Dalam penulisan ilmiah, sumber maklumat yang digunakan atau dirujuk perlulah dinyatakan. Catatan tentang sumber maklumat seperti buku, majalah, jurnal atau surat khabar disebut catatan pustaka. Teknik catatatn pustaka yang lazimnya digunakan adalah seperti berikut:</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> Jika nama pengarang dimasukkan bersama teks, karangan yang diisi di dalamnya tahun penerbitan dan muka surat dan perlu ditempatkan selepas nama pengarang tersebut. Tanda titik bertindih (:), dimasukkan di antara angka tahun terbitan dengan angka muka surat. Contoh:</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Menurut Mohd. Nor Daud (1997 : 63), ayat yang berkesan ialah satu bentuk ayat yang disokong oleh kepelbagaian dalam struktur ayat.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">atau</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> Hassan Ahmad (2000), juga sependapat dengan....</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">atau </span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Mengikut pandangan Saville – Troike (1986 : 52-63), peristiwa </span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">komunikasi....</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Jika dalam teks nama pengarang tidak disebut, catatan nama pengarang, tahun penerbitan dan muka surat dimasukkan di dalam kurungan dan diletakkan di hujung teks sebelum noktah. Tanda koma (,) diletakkan di antara nama pengarang dengan tahun terbit. Contoh:</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> Secara amnya peribahasa ialah percakapan atau ujaran yang mengandungi kebijaksanaan fikiran dan pemerhatian yang tersusun dalam bentuk yang ringkas, indah, sedap didengar dan benar pada perasaan dan fikiran.</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">(Keris Mas, 1988 : 136)</span><br /><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">6.2.2 Catatan Kaki</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Catatan kaki ialah catatan-catatan kecil yang berfungsi memberikan keterangan tambahan terhadap teks yang ditulis. Catatan kaki ditempatkan pada bahagian bawah halaman dan dipisahkan daripada teks dengan garis panjang. Penomboran yang berurutan diberikan kepada setiap catatan kaki. Contoh:</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">.....kajian etimologi1 tidak dapat dipisahkan daripada kajian linguistik...</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> ________________________________________________</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> 1. Etimologi ialah kajian tentang kata serta perubahan bentuk dan makna.</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">6.2.3 Catatan Kaki Singkat</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Catatan kaki singkat merupakan satu lagi kaedah menunjukkan sumber rujukan selain kaedah catatan pustaka.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">ibid. (singkatan daripada ibidum, ertinya sama dengan yang di atas).</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Digunakan untuk catatan kaki yang sumbernya sama dengan catatan kaki yang telah disenaraikan di atasnya.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">op.cit (singkatan daripada opere citati, ertinya dalam buku / karya </span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">yang telah dipetik), digunakan untuk catatan kaki daripada sumber yang telah dinyatakan, tetapi telah disisip catatan kaki lain daripada sumber lain.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">loc.cit (singkatan daripada loco citati, ertinya tmpat yang telah dipetik) </span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">seperti op.cit, tetapi dipetik daripada perenggan yang lain.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> Perhatikan contoh catatan kaki singkat yang menunjukkan sumber rujukan dan ditempatkan pada bahagian bawah halaman serta dipisahkan daripadaa teks degan garisan panjang seperti yang berikut:</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">1. John Dewey, 1974. How We Think. Chicago. Henry Regnery Company. hal : 75</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">2. Shaykh Hakim Moinuddin Chisti, 1985. The Book of Sufi Healing. New York. Inner Traditions International Ltd. hal : 25</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">3. Ibid, hal. 45</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">4. John Dewey, op.cit., hal 89.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">5. John Dwey, loc.cit.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Penggunaan catatan untuk menunjukkan sumber rujukan mestilah</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">selaras dalam keseluruhan penulisan. Jika kaedah catatan pustaka yang dipilih, maka keseluruhan penulisan haruslah menggunakan kaedah ini. Sebaliknya jika kaedah catatan kaki singkat digunakan, maka keseluruhan penulisan mestilah mengekalkan penggunaan kaedah ini dengan konsisten.</span><br /><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">6.3 Petikan Tak Langsung</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Petikan tak langsung merupakan pengungkapan kembali pendapat, gagasan pokok, ringksan atau kesimpulan daripada sebuah tulisan dengan gaya penulis sendiri. Teknik menyatakan sumber informasi dalam petikan tak langsung adalah sama seperti teknik catatan pustaka.</span><br /><br /><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">6.4 Petikan Langsung</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Petikan langsung pula ditulis dalam susunan ayat asalnya tanpa sebarang perubahan dan diberi tempat tersendiri, terpisah daripada teks. Petikan langsung kadang-kadang diperlukan untuk mempertahankan keaslian penyataan yang dipetik, menunjangi hujah atau memberi maklumat tambahan.</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> Petikan langsung diberi tanda petik (“ “) padanya dan diikuti oleh catatan pustaka. Biasanya petikan langsung ditulis rapat (satu spasi) ataupun dikecilkan saiz hurufnya seperti contoh yang berikut:</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">“segala sesuatu cakap yang pendek yang melekat di mulut orang ramai semenjak beberapa lama oleh sebab sedap dan bijak perkataannya, luas dan besar tujuannya dipakainya sebagai sebutan-esbutan orang sebagai bandingan teladan dan pengajaran”.</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">(Za’ba, 1965 : 165)</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> Sementara Clifford dan Swettenham menyatakan hasil pemrhatian mereka iaitu:</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">“.......peribahasa merupakan bahasa diplomatik, amat sesuai untuk mengelakkan diri daripada terlalu berterus-terang”.</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">(Brown, 1951 : X)</span><br /><br /><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">6.5 Bibliografi</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Menulis bibliografi atau daftar pustaka bermaksud menyenaraikan semua sumber rujukan dan bacaan sama ada yang telah diterbitkan seperti buku, jurnal dan majalah ataupun yang belum terbit seperti kertas kerja, tesis dan disertasi. Biblografi dapat membantu pembaca mengetahui sumber-sumber yang digunakan dalam sesuatu kerja ilmiah. Ada beberapa hal yang perlu diperhatikan dalam penyusunan bibliografi:</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">1. Bibliografi tidak diberi nombor</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">2. Urutan nama penulis mengikut urutan huruf</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">3. Gelaran penulis tidak dimasukkan</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">4. Bibliografi diletakkan pada bahagian terakhir tulisan</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">5. Nama pengarang Melayu, Cina dan India ditulis penuh dalam susunan asal tetapi pengarang Barat, hanya nama keluarga sahaja yang ditulis.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Urutan unsur-unsur yang ditulis dalam bibliografi ialah:</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> Nama penulis</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> Tahun penerbitan</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> Judul – digaris atau dicetak miring</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> Tempat penerbitan</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> Nama penerbit</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Perhatikan contoh-contoh bibliografi di bawah ini.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Bibliografi</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Abdullah Hassan, 1984. Linguistik Am Untuk Guru Bahasa Malaysia. </span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Petaling Jaya. Penerbitan Fajar Bakti Sdn. Bhd.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Campbell. W.G., 1976. Form And Style In Thesis Writing. Boston. </span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Houghton Mifflis Company.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Mohd. Senu Awang, 1994. Khutbah Jumaat : Satu Analisis Laras. Kuala </span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Lumpur. Penerbitan Jabatan Pengajian Melayu, Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Nik Safiah karim, et. All. 1993. Tatabahasa Dewan, jilid 1 dan 2. Kuala </span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Soosai Ganesh, 1981. Kamus Ungkapan Lengkap. Kuala Lumpur. </span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Penerbitan Geetha.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Tan Ching Kwang, 1985. Malay Proverbs. Kuala Lumpur. Graham Brash.</span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Teo Kok Seong, 1997. Linguistik Antropologi: Satu Pengenalan Teoritis, </span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">dlm. Jurnal Dewan Bahasa. 41 : 3 Mac, hlm. 243-251.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Razak A. Majid, 2002. Bahasa untuk Masyarakat Madani, dlm. Berita </span><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Harian. September, hlm 12.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">http://www.dbp.gov.my/</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">http://www.bharian.com.my</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">http://ww.utusan.com.my/majalah/massa</span><br /><br /><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Kamus</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 0);">Kamus Dewan, 1999. Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.</span>asiyahhttp://www.blogger.com/profile/08103440804216582269noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-3595122596561283643.post-28182275916836765672011-03-07T15:50:00.000-08:002011-03-07T16:04:17.700-08:00Contoh surat kebenaran membuat R&D<span style="color: rgb(0, 51, 51);"> Ruj. Tuan : </span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);"> Ruj. Kami : </span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);"> Tarikh :</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 153);">KEPADA SESIAPA YANG BERKENAAN </span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">Y.Bhg. Dato’/Datuk/Datin/Tuan/Puan,</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 153);">Projek Khas Tingkatan Enam Ambilan 2010/2011.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">Merujuk kepada perkara diatas, dengan segala hormatnya dimaklumkan bahawa</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">_____________________________________________ No. K/P :………………………………………… adalah seorang pelajar Tingkatan 6, Sekolah Menengah Kebangsaan Serian. Beliau dikehendaki membuat kajian/penyelidikan bagi memenuhi sebahagian syarat keperluan pensijilan STPM, Kementerian Pelajaran Malaysia.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">2. Sehubungan itu sukacita saya sekiranya Y. bhg Dato’/Datuk/Datin/Tuan/Puan dapat memberikan kebenaran dan kerjasama kepada pelajar berkenaan untuk menjalankan projek / kajian di tempat tuan /puan.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">3. Segala pertimbangan dan kerjasama daripada Y.Bhg. Dato’/Datuk/Datin/Tuan/Puan, amatlah dihargai dan didahului dengan ucapan setinggi-tinggi terima kasih.</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">Sekian.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">“ BERKHIDMAT UNTUK NEGARA”</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">Saya yang menurut perintah,</span><br /><br /><br /><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">(HAJI RAMBLI BIN ZAINUDIN)</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">Pengetua,</span><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">Sekolah Menengah Kebangsaan Serian.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 51, 51);">s.k : Pegawai Pendidikan Daerah Serian.</span>asiyahhttp://www.blogger.com/profile/08103440804216582269noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3595122596561283643.post-3286290455770507102011-03-07T01:23:00.000-08:002011-03-07T15:30:00.522-08:00Taklimat Unit Ko-Kurikulum<span style="color: rgb(0, 0, 153);">MESYUARAT GURU-GURU TINGKATAN ENAM 1 / 2011</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">Tarikh: 05 Jan. 2011</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">Masa: 2.30 petang</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">Tempat: Bilik Akses</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">Kehadiran: Semua guru yang mengajar Tingk. 6</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">Perkara: </span><span style="color: rgb(51, 0, 0);">Taklimat Bahagian Unit Kokurikulum Tingkatan Enam Oleh Guru</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);"> Kokurikulum Tingk. 6.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 153);">Agenda:</span><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">1. Pakej Kegiatan KK. Tingk. 6</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">2. Agihan guru penasihat & sasaran bilangan keahlian</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">3. Jadual perjumpaan & tempat perjumpaan</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">4. Timbal balas hasil penilaian KK. Tingk. 6 Atas 2010</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">5. Timbal balas hasil penilaian KK. Tingk. 6 Rendah 2010</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">6. Sasaran Unit KK. Tingk. 6 pada tahun 2011</span><br /><br /><br /><span style="color: rgb(153, 0, 0);">1. Pakej Kegiatan KK. Tingk. 6 (rujuk edaran)</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">a. Kelab / Persatuan yang disenaraikan sebagai Kelab Sumbangan / Perkhidmatan – tidak diberi markah kk tetapi diberi markah bonus sebanyak 10 maksimum mengikut jawatan yang disandang dan bilangan kelab sumbangan / perkhidmatan yang disertai.</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">b. PERTINAM, Lembaga Pengawas, PRS, PROSTAR, Perpustakawanan, Koperasi</span>.<br /><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">2. Agihan guru penasihat & sasaran bilangan keahlian (rujuk edaran)</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">a. Sebaik-baiknya jangan menerima jumlah ahli yang melebihi had bilangan keahlian yang ditetapkan .</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">3. Jadual perjumpaan & tempat perjumpaan (rujuk edaran)</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">a. Elakkan daripada mengadakan perjumpaan pada hari gantian yang bercanggah dengan kegiatan KK dalam pakej Ting. 6. Penggunaan tempat perjumpaan boleh dibincang sesama guru penasihat.</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">4. Timbal balas hasil penilaian KK. Tingk. 6 Atas 2010</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 153);">Perkara-perkara yang perlu diberi perhatian agar kesilapan ini tidak berulang:</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">a. Pelajar yang telah mendaftar untuk peperiksaan STPM tetapi berhenti sekolah selepas tempoh pendaftaran TIDAK BOLEH digugurkan dari senarai nama penilaian KK.</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">b. Pemberian markah “ahli aktif = 4” perlu diselaraskan. Mulai tahun 2011, pemberian markah 4 untuk ahli aktif hanya untuk pelajar yang hadir 6/12 kali (untuk Kelab/Persatuan dan Sukan/Permainan), 9/18 kali (untuk Badan Beruniform), bermakna jumlah skor bagi bahagian kehadiran ialah sekurang-kurangnya 25/50.</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">c. Bagi pelajar yang telah membuat pendaftaran kepada kegiatan KK berkenaan tetapi kehadiran tidak memuaskan, pelajar itu akan diberi markah “ahli tidak aktif = 1” .</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">d. Markah penglibatan – hanya ambil SATU sahaja markah peringkat tertinggi aktiviti yang disertai / bertanding.</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">e. Markah pencapaian - hanya ambil SATU sahaja markah kejayaan peringkat tertinggi aktiviti yang dipertandingkan.</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">f. Bilangan perjumpaan = markah Kehadiran – perlu diselaraskan untuk semua KK.</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">5. Timbal balas hasil penilaian KK. Tingk. 6 Atas 2010</span><br /><br /> <span style="color: rgb(51, 0, 0);">a.Kesukaran menyediakan markah akhir sebab terdapat guru penasihat yang tidak menghantar laporan markah kk ahli masing- masing.</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);"> b.Guru penasihat tidak menghantar laporan terkini tentang kehadiran dan aktiviti kepada Guru KK - maka markah akhir kk pelajar berdasarkan laporan setakat apa yang telah diterima oleh Guru KK.</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);"> c.Guru tingkatan 6R 2010 perlu menyimpan Borang Maklumat Kokurikulum & Sumbangan Pelajar 2010 agar Markah KK pelajar semasa Tingkatan 4 dan 5 dapat dilengkapkan dalam borang penilaian KK 10% pada hujung tahun 2011. Bagi pelajar yang belum menyerahkan maklumat penilaian KK semasa Tingkatan 4 dan 5, guru tingkatan haruslah menggesakan pelajar berkenaan untuk menyerahkannya secepat mungkin.</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);"> d.Bagi 6R 2010, terdapat 11 orang pelajar yang tidak mendaftar apa-apa kk (markah kk 2010 = 0); 17 pelajar yang hanya mendaftar 1 bidang kk sahaja .</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">6. Sasaran Unit KK. Tingk. 6 pada tahun 2011</span><br /><br /> <span style="color: rgb(51, 0, 0);">a.Pelajar digalakkan menyertai ketiga-tiga bidang KK.</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);"> b.Markah Penilaian KK akan diselaraskan oleh Guru KK. Maka semua guru penasihat perlulah:</span><br /><br /> <span style="color: rgb(0, 0, 153);">i. menghantar laporan bulanan yang lebih lengkap dari setiap kegiatan KK (laporan kehadiran, penglibatan & penyertaan ke pertandingan, ringkasan laporan aktiviti perjumpaan & struktur oganisasi (barisan AJK). Penghantaran dilakukan melalui email.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 153);"> ii. mematuhi tempoh masa penghantaran laporan yang ditetapkan.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 153);"> iii.menggunakan format laopran yang telah ditetapkan (rujuk lampiran)</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 153);"> iv. menyediakan laporan dengan lebih telus.</span><br /><br /><span style="color: rgb(0, 0, 153);"> v. mengelakkan daripada budaya “menjual-beli” markah kk.</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 0, 0);">c. Setiap kk perlu menyediakan maklumat kk dalam bentuk ‘hard copy’ (file).</span><br /><br /><span style="color: rgb(51, 0, 0);">d. Bilangan kehadiran mengikut arahan pihak KPM iaitu minimum 18 kali perjumpaan bagi badan beruniform, 12 kali perjumpaan bagi kelab/persatuan & sukan/permainan.</span>asiyahhttp://www.blogger.com/profile/08103440804216582269noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3595122596561283643.post-13544637206744705902010-03-07T02:07:00.000-08:002011-03-07T15:38:21.406-08:00Panduan Umum R&D,2010.<span style=";font-family:georgia;font-size:100%;" ><span style="color: rgb(51, 0, 51);">PANDUAN R&D : VANDALISME DI KALANGAN PELAJAR ASRAMA - SATU TINJAUAN DI ASRAMA LELAKI SMK.SERIAN, TAHUN 2010</span><br /><br /><span style="color: rgb(204, 0, 0);">A. Latar belakang/skop kajian</span><br /><br /> * · <span style="color: rgb(102, 102, 0);">tempat kajian- senarai asrama di SMK.Serian</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> * · gambar-gambar asrama lelaki yang dikaji secara umum/pemandangan luar</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> * · penghuni asrama- kebanyakannya dari mana(asal), tingkatan, bilangan pelajar dan lain2 </span><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> yang berkaitan.</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> * · sikap penghuni secara umum- pro dan kontra</span><br /><br /><span style="color: rgb(204, 0, 0);">B. Definisi/konsep kajian</span><br /><br /> * · <span style="color: rgb(102, 102, 0);">Vandalisme</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> * · Pelajar</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> * · Asrama</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> * . Catatan: Sila rujuk kamus dewan untuk maksud yang lengkap.</span><br /><br /><span style="color: rgb(204, 0, 0);">C. Kajian Kes</span><br /><br /> * · <span style="color: rgb(102, 102, 0);">Objektif kajian -nyatakan tujuan utama/matlamat/kepentingan kajian ini diadakan.</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> * Sila buat soalan-soalan soal-selidik yang berkaitan dengan skop kajian sebanyak mungkin,</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> kemudian bincang dengan penyelia.</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> * · Soalan meliputi perkara2 seperti- sebab2 vandalisme, bagaimana ia berlaku, di mana </span><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> tempat yang biasa dilakukan vandalism itu, jenis2 vandalisme dll.</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> * · Buat salinan/fotokopi soalan dan edarkan kepada responden yang terdiri daripada </span><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> penghuni asrama sendiri, pelajar yang bukan penghuni asrama, warden ,guru biasa atau </span><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> sesiapa yang berkaitan.</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> * · Kumpulkan semua data kajian dan buat analisis.</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> * · Buat rumusan/ dapatan hasil kajian</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> * · Cadangan penambahbaikan.</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> * · Penutup.</span><br /><br /><span style="color: rgb(204, 0, 0);">D. Tambahan:</span><br /><br /> * ·<span style="color: rgb(102, 102, 0);"> Sediakan bahan bukti seperti- foto berkaitan (penghuni asrama berkenaan boleh tolong </span><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> ambilkan gambar berkenaan) ,data/graf kejadian yang mungkin boleh diperoleh melalui </span><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> analisis sendiri atau warden asrama, pusat sumber sekolah dll.</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> * · Lampiran- borang soal selidik.</span><br /><br /><span style="color: rgb(102, 102, 0);"> * · Bibliografi/Senarai bahan rujukan.</span><br /><br /></span>asiyahhttp://www.blogger.com/profile/08103440804216582269noreply@blogger.com2